OVER ONS

Maaike Klinkenberg (programmamanager inclusief onderwijs)

Maaike is bevlogen in haar werk en weet altijd de brug te maken van kreet, naar concreet. Ze is wars van flauwekul en contexten of overleggen waar veel gepraat wordt, maar weinig gezegd. Zij is orthopedagoog en psychomotorisch therapeut, heeft twee jaar in de kinder- en jeugdpsychiatrie gewerkt en daarna in het onderwijs. Zij heeft voor twee adviesbureaus gewerkt, waardoor zij door de diversiteit aan opdrachten, zowel het PO als alle leerwegen VO kent. Ook heeft zij 4 jaar als orthopedagoog en begeleider passend onderwijs, op een VMBO school gewerkt. Momenteel is zij programmamanager inclusief onderwijs voor SWV PO ZOUT (Zuidoost Utrecht).

Een rode draad in Maaike haar carrière is het brengen van verandering en het leiden van verandertrajecten. Als er veranderd moet worden om te verbeteren, voelt Maaike zich als een vis in het water. Een andere rode draad is haar geloof in de kracht van verbinden. Het is voor haar ongelofelijk (en ongelofelijk inefficiënt) dat er op allerlei eilandjes dezelfde wielen worden uitgevonden. Zij is oprichter van het SWV-kennisnetwerk, zodat alle SWV- en PO en VO in Nederland aan elkaar verbonden worden, kunnen uitwisselen en van en met elkaar kunnen leren.

Vanuit dezelfde gedachte is de website over de toolkit inclusief onderwijs ontstaan. Wat scholen in de ZOUT regio helpt in de beweging naar inclusief onderwijs in 2035, is ook toepasbaar voor andere scholen. Samen met collega’s Jos en Liesbeth staat zij voor de #hoedan. Het pleidooi voor het ontschuldigen van kinderen van o.a. Beno Schraepen, Bert Wienen en Sofie Sergeant raakt in het hart. We willen met elkaar de individueel-medische blik loslaten en gaan werken vanuit het context/sociale model, maar hoe geef je dit vorm? Hoe heb je een inclusieve mindset in een exclusief systeem? Hoe zie je diversiteit als verrijking en kunnen vaste stramiens wat losser gemaakt worden? Met lef, lol, muziek van Coldplay, een open & reflectieve blik en out of the box denken kom je een heel eind.

Jos Landwaart (coördinator en adviseur inclusief onderwijs, KC-er)

Jos staat voor kwaliteit, eerlijkheid en inhoud. Hij kent het onderwijs van binnenuit en neemt deze praktische kijk mee de regio in. Jos is ook een echte verbinder. Hij heeft jaren voor de klas gestaan in de midden- en bovenbouw, maar ook lesgegeven aan een deeltijd MHB-klas. Daarnaast is hij intern begeleider geweest, vanuit deze rol en de opdracht die bij de school lag is hij bekend met het vormgeven van veranderprocessen en weet hij als geen ander hoe je een gedegen kwaliteitszorgcyclus vormgeeft. Daarnaast heeft hij zijn gedragsspecialisatie behaald en zich verder verdiept in de meer- en hoogbegaafde leerling.

Een stevige kwalitatieve basis

Jos is per maart 2025 werkzaam bij het Samenwerkingsverband SWV PO ZOUT. Hij kijkt er naar uit om vanuit zijn nieuwe rol mee te gaan denken op school- en regioniveau. Hij wil hierbij sturen op een stevige kwalitatieve basis en ook oog houden voor de praktische haalbaarheid binnen de onderwijscontext. Hij is blij met deze nieuwe stap: "Ik krijg veel energie van het sturen op kwalitatieve processen, vanuit een proactieve en oplossingsgerichte houding draag ik hier graag aan bij." Jos is sociaal, communicatief vaardig en betrokken. Hij staat voor eerlijkheid, duidelijkheid en veiligheid. "Ik vind het belangrijk dat iemand doet wat hij zegt en zegt wat hij doet, hier mogen jullie mij altijd op aanspreken. Daarbij zal ik het niet uit de weg gaan om complexe en emotioneel beladen zaken bespreekbaar te maken." Dit sluit naadloos aan op zijn motto: "Hard op de inhoud en zacht op de relatie". "Ik doel hiermee op het aangaan van het gesprek, zonder oordelen, met oog voor de persoon, maar altijd met het doel de kwaliteit een stap verder te brengen, vanuit een zuiver proces."

Liesbeth Hommes (adviseur inclusief onderwijs, master SEN, excellente leerkracht)

Liesbeth heeft 40 jaar onderwijservaring en werkte onder meer als leerkracht, ib’er, coördinator en adjunct-directeur. De eerste stappen richting het onderwijs zette Liesbeth op de KLOS (Kleuter Leidster Opleiding School), maar daarna is ze altijd blijven studeren. "Na het behalen van mijn diploma speciaal onderwijs ben ik in het SO gaan werken. Mijn hart ligt bij kinderen met een andere of extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte."

Jonge kinderen en een pedagogisch judoka

Liesbeth is in haar werk voor SWV PO ZOUT met name betrokken bij voorschoolse trajecten. Want als oud-klosser ligt haar hart natuurlijk ook nog steeds bij jonge kinderen. "Voorschoolse voorzieningen en scholen kunnen een beroep op mij doen als er zorgen of vragen zijn over een kind. Met alle betrokkenen kijken we wat het kind nodig heeft en waar we een plek kunnen vinden die zo goed mogelijk aansluit bij zijn behoeften. Regelmatig zijn we echt aan het strijden om te voorkomen dat een kind thuis komt te zitten. Hoe schrijnend is het als je vier jaar bent en niemand denkt jou de ondersteuning te kunnen bieden die je nodig hebt. Dat maak ik nu te vaak mee. Je zou toch met alle betrokkenen alles in het werk moeten stellen om dat te voorkomen."

Liesbeth heeft er veel plezier in om op schoolniveau mee te kijken hoe de context versterkt kan worden. Daarnaast is zij sterk in het spiegelen en daarmee verbreden van het handelingsreportoire van leerkrachten en weet met kleine reflectieve en/of praktische oplossingen voor een leerkracht, grote inclusieve effecten te bereiken. Scholen ondersteunen in het vormgeven van een sterk schoolbreed pedagogisch klimaat en het vormgeven van het handelingsgericht werken is waar een grote kracht van haar ligt.